PILNE

Pizza, burgery czy fit desery?

Wywiady, Pizza burgery desery - zdjęcie, fotografia
NowinyNyskie.com.pl 03/11/2019 15:02

O tym jak wygląda praca dietetyka oraz jak schudnąć i zachować upragnioną wagę, zapytaliśmy Karolinę Gąsiorek, dietetyka z Nysy.

"Nowiny Nyskie" - Jak zaczęła się Twoja historia z dietetyką?

Karolina Gąsiorek - Dietetyką zajęłam się stosunkowo niedawno. Jako nastolatka, nigdy zdrowo się nie odżywiałam. Uwielbiałam słodycze a w szkole praktycznie nie ćwiczyłam. Dietetyka stała się moją pasją, kiedy stwierdziłam, że chcę coś zmienić w swoim życiu. Około 3 lata temu, zaczęłam ćwiczyć, zdrowo się odżywiać i zrozumiałam, ile daje mi to radości. Zaczęłam działać od razu, ale nigdy nie przypuszczałam, że będę miała własną firmę.

- Jak na co dzień wygląda Twoja praca?

- Tryb mojej pracy nie jest standardowy. Nie mam gabinetu, więc nie spotykam się bezpośrednio z klientami. Mój kontakt z podopiecznymi jest głównie internetowy: e-mail, media społecznościowe oraz telefoniczny. Ten rodzaj pracy dużo bardziej mi odpowiada ze względu na zasięg. Po pierwsze mam możliwość dotrzeć do dużo szerszego grona odbiorców, choć współpracuję z podopiecznymi z Nysy i okolic, mam klientów z całej Polski. Przez okres 2 lat współpracowałam z ponad 400 podopiecznymi. Po drugie, daje mi to szansę pracy z dowolnego miejsca na Ziemi. Na co dzień pracuję w domu, w Nysie i choć pół dnia spędzam przed komputerem, uwielbiam to robić.

- Co cenisz sobie najbardziej w zawodzie dietetyka?

- Najbardziej satysfakcjonujące jest to, że mogę komuś pomóc i coś w jego życiu zmienić. To niesamowite, że można wywołać uśmiech i radość w życiu twojego podopiecznego. Czy to przez fakt zgubionych kilogramów, czy zdrowego, ale i super smacznego przepisu. Uszczęśliwianie moich podopiecznych sprawia mi najwięcej radości w mojej pracy. Mogę razem z nimi śledzić zgubione kilogramy i obserwować jak się zmieniają. Choć i tak największe zmiany to nie te fizyczne lecz te, które zachodzą w psychice. Już przy kilku zgubionych kilogramach wzrasta pewność siebie, wiara w siebie i zdecydowanie poprawia się nasze samopoczucie.

- Od czego zacząć odchudzanie?

- Moim zdaniem najważniejsze jest nastawienie. Na samym początku należy ustalić swoje cele i skutecznie do nich dążyć. Bardzo dobrym motywatorem są spadające kilogramy, ale zgubienie ich to dopiero początek. Dieta powinna przede wszystkim pomóc w zmianie nawyków żywieniowych, tak aby po osiągnięciu upragnionej wagi utrzymać ją. Przed rozpoczęciem diety warto skonsultować się z lekarzem. Warto wykonać generalne badania, osobiście polecam sprawdzić coraz częściej występujące alergie pokarmowe. Skuteczność diety będzie dużo bardziej efektywna, kiedy sprawdzimy co dzieje się w naszym organizmie.

- Jaki jest kolejny krok?

- Klienci, którzy zdecydują się na współpracę ze mną zaczynają od wypełnienia kwestionariusza. W nim odpowiadają na pytania dotyczące preferencji żywieniowych czy ilości posiłków. Jedną z najważniejszych części jest dokładne obliczenie bilansu kalorycznego, czyli zapotrzebowania organizmu danej osoby na energie (kalorie). Aby go obliczyć bierze się pod uwagę kilka czynników: wagę, wzrost, wiek, płeć oraz aktywność fizyczną. W jakiejkolwiek diecie, jeśli chcesz schudnąć, należy mieć ujemny bilans kaloryczny. Czyli spożywać mniej kalorii niż potrzebuje nasz organizm do normalnego funkcjonowania. Ważne jest, aby wartość kaloryczna nie była zbyt niska. Jest to przede wszystkim niezdrowe, a w dłuższej perspektywie bardzo często prowadzi do efektu jojo.

- Jaka dieta jest najzdrowsza?

- Moim zdaniem, nie ma jednej takiej diety, która sprawdziłaby się u każdej osoby. Do diety powinno się podchodzić bardzo indywidualnie. Tak, aby była czymś przyjemnym a nie kojarzyła się z wiecznymi wyrzeczeniami. Dieta przede wszystkim powinna być zbilansowana. Nie polecam diet, które eliminują poszczególne składniki pożywienia. Na przykład, wykluczenie węglowodanów sprawi, że nie będziemy mieć energii do codziennego funkcjonowania. Diety eliminujące bardzo często prowadzą do różnego rodzaju zaburzeń w naszym organizmie. A prawda jest taka, że na diecie można jeść wszystko. Należy jedynie pamiętać o deficycie kalorycznym oraz starać się wybierać zdrowe produkty.

- Czego unikać, kiedy chcemy schudnąć?

- Po pierwsze: cukier. To przerażające, że występuje on teraz prawie w każdym produkcie, nie tylko w słodyczach. Bardzo ważne, żeby dokładnie czytać wszelkie etykiety oraz skład pożywienia podczas zakupów. Unikajmy również syropu glukozowo - fruktozowego, jest on bardzo niezdrowy. Zdrowymi zamiennikami cukru są erytrol i ksylitol. Oba te produkty są przebadane i spokojnie mogą zastąpić cukier.
Po drugie: sól. Należy zmniejszyć spożycie soli. Maksymalna ilość jaką powinniśmy spożywać dziennie to jedna łyżeczka. Niestety, tak jak w przypadku cukru, sól dodawana jest prawie do każdego produktu.
Po trzecie: unikajmy smażenia, szczególnie na głębokim tłuszczu. Podczas smażenie na głębokim tłuszczu, przy wysokiej temperaturze, wydzielają się tłuszcze trans. Badania pokazują, że tłuszcze trans mogą przyczynić się do powstanie raka. Dużo lepszym wyjściem jest pieczenie, duszenie czy gotowanie na parze.

- O jakich produktach nie zapominać podczas diety?

- Często podczas diety bardzo mocno ogranicza się tłuszcze. Co nie jest niczym dobrym. Wybierajmy zdrowe tłuszcze, których w naszej diecie nie powinno zabraknąć. Należą do nich awokado, tłuste ryby morskie. Bardzo ważne są oleje, najlepsze są te tłoczone na zimno, oliwa z oliwek, olej lniany, olej z orzechów włoskich. W przypadku zdrowej osoby, posiłek powinien zawierać 20 procent tłuszczy, 30 procent białka, reszta to węglowodany. Nadal jemy za mało owoców i warzyw. Warzywa zdecydowanie powinny przeważać w zdrowej diecie. Czym bardziej kolorowo na talerzu tym smaczniej i zdrowiej.

- Czego możemy spodziewać się podczas diety?

- Dieta nie musi łączyć się z dużymi wyrzeczeniami. Często rezygnujemy z ziemniaków, makaronu czy chleba. Całkowicie niepotrzebnie. Kiedy sobie czegoś odmawiamy czy eliminujemy pewne produkty, dieta staje się monotonna, nudna i szybko wracamy do starych przyzwyczajeń. W odchudzaniu najważniejszy jest deficyt kaloryczny. Bardzo ważny jest też czas. Tygodniowo powinniśmy chudnąć od 0,5 do 1 kilograma. Oczywiście, można szybciej oraz więcej. Jednak czym niższy deficyt kaloryczny, na samym początku diety, tym trudniejsza jest praca nad stałą utratą wagi oraz jej późniejszym utrzymaniem. Dla mnie jako dietetyka największym wyzwaniem jest zmiana nawyków żywieniowych moich podopiecznych. Lepsze samopoczucie, atrakcyjniejsza sylwetka to tylko efekty uboczne.

Reklama

Pizza, burgery czy fit desery? komentarze opinie

  • aniela - niezalogowany 2019-11-03 18:18:54

    - Od czego zacząć odchudzanie?----przestać żreć?

  • gość 2019-11-03 20:03:11

    a piwko pod goloneczke i spanko to wolno czy na chipsach i mleku

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Bez pośredników, po remoncie

Sprzedam mieszkanie 60 m2, II piętro, ul. Karugi. Trzy pokoje, kuchnia, łazienka, WC. Mieszkanie jest po remoncie, nie wymaga dodatkowych kosztów.


Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez nowinynyskie.com.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

NTSK Redakcja "Nowiny Nyskie" z siedzibą w Nysa 48-304, Prudnicka 3

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"