
Muzeum Powiatowe w Nysie gości wystawę malarstwa i grafiki dwóch artystek z Meksyku, Eugenii Belden i Marenal. Ich prace inspirowane są korzeniami tego północnoamerykańskiego kraju, naturą i losami człowieka. Do Nysy trafiły dzięki Ryszardowi Ziółkowskiemu, szefowi Nyskiej Grupy Artystycznej.
- Takiej wystawy może nam zazdrościć każde miasto i każda galeria sztuki w Polsce – mówił podczas wernisażu Ryszard Ziółkowski. Zdradził, że artystki poznał dzięki organizowanym przez siebie Międzynarodowym Warsztatom Twórczym, na których już w 2008 roku gościła Eugenia Belden. - Eugenia wzięła udział aż w sześciu warsztatach w Paczkowie. Tak bardzo podobało jej się w Polsce, w Paczkowie, że przyciągnęła tutaj kolejnych twórców z Meksyku, wśród których była Marenal, czyli Ana Elena Maldonado – mówił. Podkreślił, że wystawa jest wyjątkowa, a ich sztuka specyficzna w wielu aspektach artystycznych, inna zupełnie od tego, co możemy oglądać na co dzień. - Mam nadzieję, że osobiste spotkanie z twórczyniami będzie inspirującą artystyczną ucztą – zachęca do odwiedzenia wystawy jej kurator.
Eugenia Belden - "Elixir Azul"/ "Niebieski Eliksir"
Marenal - "Polifonias graficas"/ "Polifoniczne grafiki"
Muzeum Powiatowe w Nysie. Wystawa czynna do 2.11.2024 r.
Eugenia Belden i Marenal to uznane artystki, których prace były prezentowane na całym świecie. Wystawa nie oddaje szerokiego zakresu ich twórczości. Pierwsza z nich realizuje się bowiem w rzeźbie, malarstwie, rysunku i grafice. Natomiast Marenal to graficzka i malarka, która posługuje się wieloma technikami, jak litografia, akwaforta, linoryt, mezzotinta itp.
Eugenia Belden - Meksyk
Urodzona w Monterrey, N.L. w 1962 r.
Uzyskała tytuł licencjata w dziedzinie Sztuk Wizualnych na Uniwersytecie Nuevo León oraz tytuł licencjata w dziedzinie Psychologii na Uniwersytecie w Monterrey. Tytuł magistra w dziedzinie Rozwoju Człowieka uzyskała w Instytucie Mater A.C. Uzupełniające studia artystyczne w szkołach: La Massana i La Llotja w Barcelonie, Hiszpania.
Jej prace były prezentowane indywidualnie i zbiorowo na różnych wystawach indywidualnych i zbiorowych w Meksyku i za granicą, a jej kariera rozwijała się zarówno w rzeźbie, malarstwie, rysunku i grafice. Tematyka jej prac krąży wokół natury, początków życia, pochodzenia i kosmosu.
Wśród jej wystaw indywidualnych wyróżniają się, między innymi: Iza Tetl w Galerii Drexel, Monterrey, Meksyk, Nahualac w Centrum Kultury Plaza Fátima, Monterrey, Meksyk, Tierra viva ( Żywa ziemia) w Galerii Sztuki Łacińskiej, Praga, Czechy, Narodziny Wenus w Galerii ZPAP, Opole, Polska, Strefy ciszy w Instytucie Meksyku w San Antonio w Teksasie, Stany Zjednoczone.
Zdobyła wiele nagród i wyróżnień: 1999: I miejsce w IV Międzynarodowym Konkursie Granicznym Ford – Siqueiros – Pollock - Muzeum Sztuki i Historii, Ciudad Juárez, Chihuahua oraz I miejsce w Salón de la Gráfica y Originales sobre Pape en Arte A.C. Centrum Kultury. 2011: Stypendium Programu Residencia Artistica FORCA Noreste w ramach projektu „Matrices Sagradas” realizowanym w Polsce. 2013: Wyróżnienie w konkursie Show Art International. A.D.A.P.I. Gijon, Hiszpania. W 2017: Wyróżnienie: „Historia sukcesu ExaUDEM 2017” w dziedzinie sztuk wizualnych, Uniwersytet w Monterrey w Meksyku.
Marenal – Ana Elena Maldonado Arenal
Graficzka i malarka meksykańska
Sztuka jest rzeczą ludzką, jest wyjaśnieniem życia i śmierci, jest najlepszym miejscem do odprężenia, odnalezienia siebie i drugiego człowieka, to cudowne drzwi do świata absurdalnej konsumpcji i indywidualizmu, to jedyna rzecz, która wyjaśnia i usprawiedliwia nas w obliczu Boga i wszechświata.
Marenal urodziła się w rodzinie malarzy i grafików. Jej babcia Elena Huerta jest malarką największego muralu na terytorium Meksyku, jak również pionierką warsztatów grafiki ludowej. Jej wujek Luis Arenal, grafik i współfundator LEAR (Liga Pisarzy i Artystów Rewolucyjnych) był prawą ręką Davida Alfaro Siqueiros. Jej ciotka to Angelica Arenal - promotorka kultury i żona Siqueirosa.
Marenal wykonała swoje pierwsze grafiki pod wpływem nauk swojej babci. W 1987 roku, w Monterrey, zrealizowała swoją pierwszą wystawę grafiki w Wielkiej Auli Niezależnego Uniwersytetu Nuevo Leon. Począwszy od tej daty zrealizowała ponad 20 wystaw indywidualnych w Meksyku jak i za granicą.
Na jej ukształtowanie artystyczne mieli wpływ lokalni mistrzowie, tacy jak Sebastian Xavier, Gerardo Cantu, Armando Lopez, Mario Fuentes, jak również bardzo ważni w jej kształceniu Leo Acosta i Octavio Bajonero w skali krajowej.
Znaczącą rolę odegrał również jej pobyt na warsztatach grafiki w Szkole San Carlos w mieście Meksyk oraz w instytucie Tamarind w Albuquerque w USA
Uczestniczyła w wielu kursach grafiki:
- w Veracruz z Lety Tarrago
- w Tlaxcala z Per Andersen
- w Guadalajara z Carmen Alarcon
- w Guanajuato z Luis Nishizawa
Od 2000 roku, kiedy to założyła warsztat grafiki Tres Corazones, poświęciła się nauczaniu i promowaniu tradycyjnych technik grafiki, w których brali udział liczni artyści lokalni. Prowadziła również zajęcia w Domu Kultury w Monterrey, w szkole Adolfo Prieto oraz na Wydziale Sztuk Wizualnych na UANL, gdzie zaproszono ją do szkolenia nauczycieli tego wydziału z tradycyjnych technik grafiki.
W warsztacie Tres Corazones wydrukowano większą część folderu z okazji uczczenia 50 lat TGP (Technika grafiki ludowej), publikując dzieła takich artystów jak Hector Carrzoza, Sergio Villareal Saskia Juarez i innych.
Została zaproszona do Domu Grafiki w Salamance (Hiszpania), do prowadzenia warsztatów grafiki w Strasburgu (Francja), uczestniczyła w plenerze artystów w Polsce, była gościem specjalnym na wystawie i debacie o grafice w Ghimae w Korei Południowej.
Jej twórczość stanowi część wielu folderów wydanych w kraju.
Ostatnio jedna z jej grafik została wybrana na stronę tytułową katalogu wydanego z okazji 15 lat działalności warsztatu grafiki w Centrum Sztuki w Guanajuato.
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie