Reklama

Logiczny most Bema

Nowiny Nyskie
19/08/2024 13:33

Wyciąganie logicznych wniosków na podstawie prawdziwych przesłanek, zawsze prowadzi do prawdy, a prawda to zgodność naszego osądu z rzeczywistością. Na tej podstawie można podjąć właściwą decyzję. I odwrotnie, jeśli wnioskujemy na podstawie fałszywych założeń wniosek może być fałszywy, a decyzja zła. Kto się z tym nie zgadza, niech polemizuje z Arystotelesem, nie ze mną.

Skoro już wiemy, co trzeba zrobić, żeby podjąć właściwą decyzję, to spójrzmy na tę mapę Nysy i zobaczmy, jakie są prawdziwe przesłanki dotyczące nyskiej komunikacji, a stąd już będzie blisko do podjęcia właściwej decyzji - jakiego mostu potrzebujemy?

Przesłanka pierwsza – most Bema jest dla Nysy tym, czym aorta dla człowieka. Zakładam, że nikomu nie trzeba tłumaczyć, czym jest aorta i jaką funkcję spełnia. Aorty nie da się zastąpić żadnym bajpasem. Jeżeli aorta jest zatkana – mózg się dusi, człowiek dostaje zawału i umiera. Co trzeba zrobić? Wniosek – trzeba udrożnić aortę, czyli w przypadku Nysy wybudować nowy most Bema z odblokowanym pasem przelotowym od ul. Asnyka do skrętu na Opole.

Przesłanka druga – jak widać na obrazku 90% Nysy, razem z codziennymi celami podróży mieszkańców, leży po lewej strony torów kolejowych, cały ten obszar jest i będzie obsługiwany przez most Bema, nie ma innego wyjścia. Tymczasem most Bema się sypie, jego konstrukcja jest słaba. Wniosek – trzeba wybudować nowy most Bema.


Przesłanka trzecia – w przewidywalnej przyszłości Nysę stać (o ile w ogóle) na budowę tylko jednego mostu. Koszt nowego wielopasmowego mostu Bema razem z drogami itd. wynosi ok. 45 mln zł, a efekt komunikacyjny będzie największy z możliwych – jak przetkanie aorty. Natomiast most za mostem kolejowym (na czerwono), ma kosztować razem z drogami dojazdowymi ok. 150 mln zł, a efekt komunikacyjny dla miasta będzie praktycznie żaden. Wniosek – nowy most Bema to największy efekt najtańszym kosztem, na który Nysę stać.

Na koniec, każdy powinien odszukać, mniej więcej, swój dom na mapie Nysy, a następnie zastanowić się, którym mostem będzie dojeżdżał do banku, woził dzieci do szkoły, jeździł na zakupy do nowego centrum handlowego na FSD, do dworca PKP, do urzędu, na kawę, do rodziny, czy do domu? Którym mostem będziesz chciał się wydostać z miasta? Czy to będzie nyska aorta – most Bema, na którym cała Nysa wisi, czy to będzie bajpas realizowany przez burmistrza Kolbiarza prowadzący z Podzamcza do Konradowej?
Piotr Smoter
radny Nysy

 

Aktualizacja: 21/08/2024 20:29
Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    stefek - niezalogowany 2024-08-19 14:10:44

    No dobrze. Ale dlaczego nie wspomina Pan o przejeździe kolejowym na ul. Grodkowskiej ? Nieważne ile nowych mostów powstanie, to i tak Podzamcze będzie traktowane po "macoszemu"

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Laska - niezalogowany 2024-08-19 16:34:07

    Rzeczywiście jest to logiczne i najtańsze, ale upartego i kijem nie przekonasz. Najważniejsza na lata inwestycja w Nysie, a dyskusja jakby budowano ścieżkę rowerową. Pan Smoter niech się nie wysila bo nie jest w koalicji PO-PiS.

    • Zgłoś wpis
  • Donkin - niezalogowany 2024-08-21 07:16:38

    Ale właśnie ta propozycja budowy mostu co Kolbiarz proponuje to jest dalsza izolacja Podzamcza, chyba że pracujesz w Alsecco i będziesz miał blisko do roboty, a do miasta i z miasta dalej będzie dupa.

    • Zgłoś wpis
  • Wojtek - niezalogowany 2024-08-21 08:27:58

    Racja.Podzamcze jest zakorkowane i brak dróg do poruszania się wewnątrz osiedla.Zawsze trzeba wyjeżdżać na Grodkowską co jest bardzo trudne ze względu ze względu na panujący ruch.

    • Zgłoś wpis
  • Kontestator - niezalogowany 2024-08-21 08:28:34

    Piotr Smoter dalej swoje - chce cały ruch miejski czy nawet wojewódzki w XXI wieku chce w Nysie puszczać jednym mostem. Koncepcja absurdalna. Trzeba udrożnić ciąg przez Bolesława Śmiałego co jest oczywiste -przejmie ruch z Nysa Południe odciążając śródmieście. Jedynie przy zjeździe z mostu na Podzamczu przy zrobić rondo jak przy Bema/FSD - o czym już pisałem. Następnie udrożnić Franciszkańską. Wydane setki tysięcy złotych na jakieś szemrane analizy przez Betoniarza, a z kolei P. Smoter dalej nie rozumie problemu komunikacyjnego miasta.

    • Zgłoś wpis
  • drogowiec - niezalogowany 2024-08-21 09:51:34

    W punkt to ujął przedmówca. Most Bema i tak tego nie uciągnie, nawet po rozbudowie. Trzeba znaleźć alternatywę i rozłożyć ruch na Podzamczu. Franciszkańska ma już ZRID na rozbudowę: https://nysa.eu/obwieszczenie-starosty-nyskiego-7/ "...wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej obejmującej rozbudowę i przebudowę drogi gminnej w ulicy Franciszkańskiej wraz z rozbudową i przebudową innych dróg publicznych tj. drogi wojewódzkiej w ulicy Grodkowskiej w Nysie realizowaną w ramach zadania: “Rozbudowa i przebudowa drogi gminnej w ulicy Franciszkańskiej wraz z rozbudową i przebudową skrzyżowania drogi gminnej ul. Franciszkańskiej z drogą wojewódzką ul. Grodkowską w Nysie”.

    • Zgłoś wpis
  • PSmoter 2024-08-21 16:05:48

    Moje postulaty dotyczą przebudowy systemu komunikacyjnego Nysy od ul. Piłsudskiego do wylotu na Opole za Podzamczem. Most Bema jest jednym z elementów tego systemu - kluczowym. To jest zwornik całego systemu komunikacyjnego. Rondo na BP - następnie rondo Jagiellońska - dalej realizacja wariantu W1, czyli przebudowa ronda Sikorskiego i budowa wielopasmowego mostu Bema z nieblokowanym pasem przelotowym na wprost przez rondo/most i skręt na Opole - dalej rondo Energetyk - rondo Słowiańska - rondo Franciszkańska. Ten ciąg jest aortą komunikacyjną Nysy. Bez realizacji W1 wyjazd z miasta zawsze będzie zakorkowany. Most za mostem kolejowym wg optymistycznych założeń ma kosztować 150 mln zł i przejąć ok. 30% aut z mostu Bema (a realnie może 10%), czyli efekt dla miasta żaden, a w stosunku do kosztów - tragiczny. Ponadto realizacja inwestycji to nie tylko kwestia tego gdzie budować, ale jak sfinansować i po co? Załozenie burmistrza jest następujące - "rząd da pieniądze, albo nie będziemy budować mostu, bo nie mamy 150 mln zł". Więc to jest most patykiem na wodzie pisany, a nawet jeśli, to relacja koszt efekt jest tragiczna. To jest marnowanie czasu i pieniędzy. Powinniśmy planować realnie - czyli jak trzeba, to sami sfinansujemy inwestycję (W1 - ok. 40 mln zł), która jest dla nas nieunikniona ze względu na stan konstrukcji mostu, a dającą największy efekt komunikacyjny dla miasta.

    • Zgłoś wpis
  • PSmoter 2024-08-21 16:23:00

    Proszę spojrzeć na mapę z zaznaczoną lokalizacją mostu za mostem (jadąc przez most Bema spójrzcie w stronę mostu kolejowego - to jest obok, na wyciągnięcie ręki - most obok mostu z Podzamcza do Konradowej) i zastanówcie się nad celem swojej podróży, czy tamten most zastąpi waszą drogę do miasta, na zakupy, do szkoły, urzędu itd.). Całe miasto łącznie z "centrum przesiadkowym", stadionem który będzie wielkim kampusem nyskiej uczelni, nowym sądem, nową zabudową mieszkaniową powstającą w centrum, nowym ogromnym centrum handlowym na FSD dokładnie na wprost mostu Bema - to wszytko wisi na coraz bardziej obciążonym, sypiącym się moście Bema. Od 1 września znowu sparaliżują nas korki. Nie dlatego że piesi wyjdą złośliwie na ulice, tylko dlatego że znowu ożywi się ruch wewnętrzny miasta. Aut przybywa, a pieszych ubywa. Korki powstają z powodu ułomnej infrastruktury drogowej. Jakoś przed MC Donaldsem nie ma żadnych korków, a tam ciągnie pielgrzymka pieszych, natomiast Asnyka jest zablokowana przed rondem przez auta jadące z centrum (z Kolejowej/Piastowskiej). Rozpisują się tu tzw. drogowcy, wykonawcy itd. plotąc androny o winie pieszych. To nie piesi, to niewydolny system, który wraz z rozwojem centrum i FSD będzie coraz bardziej niewydolny. Proszę spojrzeć na to zdjęcie. Zrobiłem je w 2011 r. kiedy zgłaszałem swoje pierwsze opracowanie na temat koniecznej przebudowy systemu komunikacyjnego Nysy. Lata lecą, a mieszkańcy Nysy tracą miesiące swojego życia i miliony zł stojąc w korku, bo cały czas słyszymy "fachowców", ze most Bema to nie problem, Smoter "taki i owaki". Nie będzie nowoczesnej Nysy bez dobrej, płynnej komunikacji, ze starymi korkami.

    • Zgłoś wpis
  • PSmoter 2024-08-21 16:38:04

    Na zdjęciu sprzed prawie 15 lat widać pusty pas ruchu po środku korka w którym Nysanie przepalają paliwo i czas swojego życia. Ten trzeci pas to jest niewykorzystany potencjał. Człowiek, który planuje budowę mostu za 150 milionów, budowę 1,5 km dróg, wywłaszczenia itp., a zarazem przez ponad dekadę nie kiwnął palcem, żeby uruchomić, wykorzystać już istniejący potencjał, to człowiek marnujący nasz czas i pieniądze. Podstawą wszelkiego rozwoju ludzi, firm, miast i całych państw jest umiejętność wykorzystywania posiadanego potencjału oraz istniejących zasobów. Dopiero kiedy tego nie ma, zaczyna się wysiłek finansowy i czasowy na tworzenie nowych zasobów i nowego potencjału. Kto tego nie rozumie nie powinien dotykać pieniędzy publicznych. Myślenie w kategoriach koszt/efekt jest najważniejsze w każdym domu, każdej firmie i powinno obowiązywać w urzędzie. Przedstawiam jeszcze poniższy widok Nysy ilustrujący to, co znajduje się na mapie - nyską arterię. Proszę odszukać swój dom i zastanowić się, którędy będziecie jeździć do nowego centrum handlowego na FSD, albo na pociąg? Tak to działa. Nysę stać de facto na jeden most - na most Bema, który jednocześnie obsługuje i zawsze będzie obsługiwał lwią część ruchu wewnętrznego miasta. Mostów powinno być jak najwięcej, ale skoro możemy realnie zająć się tylko jednym to powinien być most Bema. Potem możemy planować kolejne.

    • Zgłoś wpis
  • PSmoter 2024-08-21 17:02:14

    Dziękuję wszystkim za głos pod artykułem. Zachęcam do założenia profilu i podpisywania się. Ktoś trafnie skomentował, że budowa mostu, czyli najważniejsza inwestycja kadencji jest traktowana jak budowa ścieżki rowerowej. Toczymy dyskusję (czy raczej jej namiastkę) na forum Nowin. Ludzi piszą anonimowo, a przedstawiają się jako fachowcy. To nie tak powinno wyglądać. Mój wniosek o konferencję poświęconą rozwojowi komunikacyjnemu Nysy został przez burmistrza odrzucony. Od wysłuchania argumentów należało zacząć. Najpierw konsultacje, zebranie opinii, potem decyzja uwzględniająca złożone i różnorodne czynniki. Tymczasem w Nysie jest odwrotnie - decyzja zapadła i jest narzucana na siłę bez słuchania jakichkolwiek argumentów. Zapraszam do odwiedzenia mojego profilu na fb - tam są publikowane wszystkie grafiki i warianty w lepszej rozdzielczości. Na dokładkę jeszcze jedna wizualizacja mojej koncepcji ronda przy BP - też postuluję to od piętnastu lat, a zamiast tego mamy w tym miejscu dzieło drogowców i wieczne wycie, że się nie da, nie nasza drogi itd. Sami porównajcie. Nie ma czegoś takiego jak "nie nasza droga", bo to jest nasze miasto, trzeba je rozwijać, rozmawiać ze wszystkimi i realizować najważniejsze inwestycje szybko i ekonomicznie.

    • Zgłoś wpis
  • Marek Szczerski - niezalogowany 2024-08-23 05:09:42

    Witajcie . Zapomnieliście , że mapka nie dotyczy całej Nysy. W dół rzeki na końcu Al. Wojska Polskiego przy stadninie koni JEST NOWY MOST !!!! i nowa obwodnica Nysy . Zamiast pchać się przez zatłoczony most Bema należy : - skierować się z ul. Jagiellońskiej pod wiadukty kolejowy na ul. Jagiellońskiej obsługujący również tiry - jechać prze Kndradową , Wyszków - 5 km od tego wiaduktu dojedziesz do obwodnicy Nysy - i masz dojazd w prawo na Prudnik , Śląsk - w lewo Nowy Most i wyjazd na Kłodzko, Wrocław, Warszawe Opole . Cieszmy się ......

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    stefek i wandzia - niezalogowany 2024-08-19 16:02:11

    kto z czym a smoter z mostem.............. (przejadą przez bema i postoją na światłach przy energetyku/biedronce no i oczywiście na przejeździe kolejowym )

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Młody - niezalogowany 2024-08-19 16:29:47

    Na przejeździe kolejowym to stoi głupi, skoro jest objazd. No i te dwa pociągi na dobę to rzeczywiście mogą być korki.

    • Zgłoś wpis
  • stefek i wandzia - niezalogowany 2024-08-19 17:02:22

    @ Młody - niezalogowany---------------- dwa na dobę...... a on wie ile doba ma godzin..........?

    • Zgłoś wpis
  • Henryk. - niezalogowany 2024-08-19 23:27:22

    Oj tam będą pociągi dalekobieżne w Nysie będzie elektryfikacja lini brzeg -nysa, opole - nysa , włodarze miasta Nysy już działają , tylko włodarze województwa opolskiego patrz opole ma na to wywalone .

    • Zgłoś wpis
  • Wandzia - niezalogowany 2024-08-20 16:56:02

    @ młody-niezalogowany ! Czy ty wiesz gdzie jest Nysa ?

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    mieszkaniec - niezalogowany 2024-08-19 18:05:48

    Każdy ma swoje racje i obojętnie w jakim miejscu most nowy powstanie będą za i przeciw i zawsze ktoś pochwali a ktoś będzie przeciwny, więc niech Pan Burmistrz wybuduje most w tym miejscu co zaplanował a Pan Smoter niech rozbuduje most Bema o 2 kolejne pasy i załatwi dofinansowanie i wszystko będzie ok, moim zdaniem w Nysie potrzeba co najmniej jeszcze z 2 nowe mosty to wtedy będzie płynny ruch przez Nysę Kłodzką lub otwarcie przejazdu przez tamę bez świateł.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Stefek i Wandzia - niezalogowany 2024-08-21 07:25:46

    Nie Kolbiarz nie Smoter tylko Nysa musi wybudować most. Nysy nie stać ani na most Kolbiarza, ani most Smotera, ale jakbym miał wybierać, to most Smotera jest ważniejszy i więcej ludzi nim będzie jeździć niż tamtym mostem.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Powiatowiec - niezalogowany 2024-08-19 20:04:47

    Na podstawie jakich i czyich została przedstawiona opinia przeprawy mostowej Pana Panie Piotrze? Jaki doświadczenie ma Pan w budowie mostów moim zdaniem ŻADNE!!! kiedy i z jakim specjalistą od drogownictwa i mostów się konsultowano? Czy tylko z pseudo nielicznymi mieszkańcami tj. Panem Wojtasikiem i to jest wszystko. Jeżeli już Pan zasiał wiatr to musi być Pan pewien zbierania burzy, bo jak przejdzie pana wariant i nie wypali to jedyną rzeczą jaką będzie Pan robił to zbieranie puszek, nie urażając żadnego z zawodów. Zaczyna się od specjalistów nie od projektantów u Was kreska na projekcie za 100zł to u Wykonawcy min. 1 milion, wy żyjecie w innych realiach i to odbija się na mieszkańcach, będąc radnym rozumiem Pana jest Was niewielu żeby przekonać Kordiana K. nie mając po swojej stronie ,,starosty" bo jego twórczość i doświadczenie sięga ,,0" (ale po nagra wam filmik rozdając krówki). I w tej kwestii chcąc zabłysnąć zgasł Pan jak Arkadiusz K. chyba, że zaprosi pan specjalistów do rozmów i takich ma Pan pod bokiem tylko trzeba się rozejrzeć....

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Laska - niezalogowany 2024-08-20 10:16:03

    Smoter ma większe doświadczenie w projektowaniu bo to jego zawód niż ty w wiejskich wywodach.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    drogowiec - niezalogowany 2024-08-20 10:19:22

    Chyba komuś się zacięła płyta... Ciągle to samo. Ja już nie będę się powtarzał, bo jak widać żadne argumenty nie docierają. Jest teza doświadczonego fachowca, więc nie ma sensu dyskusja. Te konsultscje też pewnie by tak wyglądały. Wyjdzie ekspert i powie wszystkim jak rozwiazac wszystkie problemy. Wytłumaczy, że piesi będą fruwali nad Bema i Asnyka do rzezni, na Podzamcze, do przychodni, Biedronki, KFC i McDonalda itp. Żeby był płynny ruch samochodow na 4 pasach. Można tłumaczyć pewne oczywiste kwestia związane z uwarunkowaniami drogowymi, ale po co... Zwrócę tylko uwagę jak sprytnie można manipulować ludźmi. To w końcu budowany jest sam most czy może most wraz z układem drogowym? Na stronach Gminy jest informacja, że będzie też przebudowa Torowej, lewoskret i przebudowa Śmialego. Dlaczego na profesjonalnym rysuneczku nie ma całego układu tylko sam most? Panie Radny, skoro zna Pan rozwiązania W2 to proszę udostępnić wszystkim całość tak jak udostępnia Pan W1. Wtedy niech się ludzie wypowiedzą. I żenująco manipulacyjny tekst o moscie z Podzamcza do Konradowej... Proszę zaznaczyć gdzie jest Konradowa na rysuneczku i jak będzie wyglądał przebieg dróg w W2 i połączenie z Asnyka. Wtedy niech się ludzie wypowiedzą.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2024-08-21 07:28:32

    Piesi nie powodują żadnych korków bucu. Jechałeś kiedyś samochodem przez Nysę? Stałeś w korku na Asnyka? Jacy kurwa piesi?! Taki z ciebie fachowiec jak z koziej dupy trąbka.

    • Zgłoś wpis
  • drogowiec - niezalogowany 2024-08-21 09:40:37

    Gratuluje komentarza. Respect kolego. Widzę, że nie tylko wysoki poziom kultury, ale gruntowną wiedzę i bogate doświadczenie w dziedzinie ruchu drogowego prezentujesz. Takich właśnie fachowców potrzeba.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Heh - niezalogowany 2024-08-20 11:15:44

    Kolbiarz przybłęda za to wszystko będzie odpowiadał przed sądem. Nie wywinie się ,bo im więcej widzi pieniędzy tym więcej można ukraść i uszczknąć dla siebie i kolesi, a za ich dorobienie się będziemy spłacać latami. To nie ich pieniądze !!!! Powiedzcie mi dlaczego większość rządzących w Nysie jest biedna ,a jak kończą karierostwo w magistracie to są bogaci ??? Przecież każdy głupi może głosować i być przemądrzałym i przebrać się w garnitur udając lepszego, a wiem ,że w magistracie tacy są. Ci ludzie powinni być badani wariografem.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Bądź - niezalogowany 2024-08-20 18:17:12

    spokojny pójdą siedzieć.

    • Zgłoś wpis
  • Stefanek - niezalogowany 2024-08-21 08:55:08

    Wszyscy! nie tylko w Nysie począwszy od wójtów, każdy się dorabia na państwowym, bo do władzy dochodzą nie mądrzy lecz durnie których Lód równy im ich wybrał. Człowiek inteligenty po dobrych uczelniach nie skala się takim gównem politycznym i układami ale zawsze będzie na celowniku głupców bo jest potencjalnym zagrożeniem Niestety...

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Jacek - niezalogowany 2024-08-20 12:32:28

    Wyjaśnienie

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Heniek - niezalogowany 2024-08-20 12:33:06

    Ryby

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    aniela - niezalogowany 2024-08-20 18:09:38

    Budujemy mosty Dla pana starosty. Tysiąc koni przepuszczamy, A smotera zatrzymamy!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Powiatowiec - niezalogowany 2024-08-20 22:11:53

    ,,Laska" Smoter ma doświadczenie w projektowaniu a Ja w wykonaniu i tyle w temacie on poza deskę nie poszedł w teren i nikt mu chuji nie na wrzucał za zjebany rysunek mi za ich błędy tak. Więc sklej wary jak nie masz pojęcia o czym piszesz.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Stefek albo Wandzia - niezalogowany 2024-08-21 07:30:48

    Może nie miał zjebanych rysunków jak ty roboty XD

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Narcos - niezalogowany 2024-08-21 08:19:10

    Jakie Wy macie problemy… Most dla plebsu budować? Chyba Was wszystkich pogięło. Pan Burmistrz Kolbiarz most dla siebie stawia i wara Wam, pospólstwu od Pana Burmistrza. Przecież on mieszka dokładnie tam, gdzie ma się kończyć /zaczynać przebudowana droga. Naprawdę tego nie widzicie? ON nie będzie stał z plebsem w korkach na moście Bema. Będzie sobie chłop skrótem z Nysy do Kluczborka śmigał przez most za 150 mln. Ot, i cała wielka mecyja z tym mostem. Co prawda reszcie mieszkańców będzie on przydatny jak świni siodło, ale co to Kolbiarza obchodzi? Władza ma mieć dobrze robione, więc niech się radny Smoter nie produkuje z dobrymi i tańszymi pomysłami, bo to jest ich nowy MIŚ i nikt tego nie zmieni.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo nowinynyskie.com.pl




Reklama
Wróć do