Reklama

Historia kolei. Dziś zostały ruiny. 

Nowiny Nyskie
01/01/2021 12:16

27 września 1825 roku na trasie Stockton  - Darlington odbyła się próbna jazda parowozu Georga Stephensona. Ciągnął on 34 wagoniki mieszczące 500 osób, a pociąg uzyskał średnią szybkość 19 km/h. Szesnaście lat po historycznym pociągu, w 1841 roku zaplanowano wybudowanie linii z Legnicy przez Strzegom i Dzierżoniów Śląski. Utworzono stację Kamieniec Ząbkowicki i dalej trasa wiodła przez Międzylesie do Austrii. Drugi odcinek szedł przez Nysę do Koźla. 

Budujemy kolej...
Kolejno w poszczególnych latach oddawano odcinki linii: 
Legnica - Jaworzyna Śląska (16 grudnia 1865 roku),
Jaworzyna Śląska - Kamieniec Ząbkowicki (18 grudnia 1856 roku),
Kamieniec Ząbkowicki - Goświnowice (28 grudnia 1875 roku),
Goświnowice - Nysa (12 czerwca 1876 roku),
Nysa - Nowy Świętów (05 stycznia 1875 roku),
Nowy Świętów - Prudnik (15 czerwca 1876 roku),
Prudnik - Racławice Śląskie - Głubczyce (15 sierpnia 1876 roku). 

Pod koniec budowy ostatniego odcinka Linii Podsudeckiej przyjęto koncepcję dodatkowej linii z Racławic Śląskich do Kędzierzyna oraz Gliwic i Katowic stwarzając alternatywną drogę z Nysy i miast Pogórza Sudeckiego do Gliwic oraz na tereny Górnego Śląska. Uzyskano skrócenie czasu jazdy wobec drogi przejazdu przez Głubczyce i Racibórz, co pozwoliło na zwiększenie zysków z przewozów. 

Kolejne daty to wykonana praca przez wielu robotników na poszczególnych odcinkach linii:
Racławice Śląskie - Kędzierzyn (01 listopada 1875 roku),
Kędzierzyn - Gliwice (02 listopada 1875 roku),
Gliwice - Świętochłowice (15 listopada 1875 roku),
Świętochłowice - Katowice (03 października 1876 roku),
Zatem linia Podsudecka miała trzy stacje końcowe: Legnica, Kędzierzyn i Racibórz.

Znaczenie państwowe
Magistrala Podsudecka była zaliczana do pierwszorzędnych, o najważniejszym znaczeniu państwowym. W czasie drugiej wojny światowej, linia została częściowo uszkodzona i zdewastowana przez rozebranie istniejącego drugiego toru i przekazanie do ZSRR. W latach 70-tych przeprowadzono remont generalny, gdzie według planów miała nastąpić elektryfikacja. Do tej pory jej nie wykonano. Brak elektryfikacji sprawia, że Linia Podsudecka zachowała specyficzny klimat. 

Do prac transportowych wykorzystane były:
1. Lokomotywy Parowe: Ty2, Pt47, Ok1, Ok22, Tkt48, Ty45. 
2. Lokomotywy spalinowe: SM41, SM42, SU42, SU46, SU42, SP32, SP45, ST43, ST44.

Zgodnie z rozkładem jazdy pociągi osobowe i dalekobieżne kursowały zapewniając całodobowo dojazd mieszkańcom i turystom.

Kursowały:
Kraków Główny - Jelenia Góra (osobowy i pośpieszny),
Mysłowice - Kudowa Zdrój i Stronie Śląskie,
Katowice - Legnica,
Katowice - Jaworzyna Śląska, 
Nysa - Legnica,
Nysa - Kędzierzyn Koźle,
Racławice Śląskie - Racibórz.

Zmiany, ale czy na lepsze?
Wraz z restrukturyzacją PKP, zmieniło się szeroko pojęte oblicze ruchu pasażerskiego na Magistrali Podsudeckiej. Zniknęły pociągi dalekobieżne tj. Katowice - Legnica, Kraków Główny - Jelenia Góra, Katowice 
- Kudowa Zdrój, Lublin - Kudowa Zdrój - Lublin. 
Systematyczne działania samorządów wojewódzkich, skracanie relacji do terenu własnych województw, przestawianie czasów odjazdów na niekorzystny dla pasażerów, doprowadziło, że od kwietnia 2000 roku został zawieszony, wręcz zlikwidowany ruch pociągów na linii Racławice Śląskie -Racibórz, pomimo frekwencji podróżnych. Od 2008 roku nie ma możliwości przejazdu całą Magistralą Podsudecką, gdyż zawieszono ruch na odcinku Nysa - Kamieniec Ząbkowicki, kursują tylko pociągi towarowe.
Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Racławicach Śląskich, działalnością statutową stoi na straży historii oraz zachowania ruchu pasażerskiego na Magistrali Podsudeckiej i przywrócenia pociągów na linii Racławice Śląskie - Głubczyce - Racibórz, z jednoczesnym naciskiem na turystykę. Ważnym elementem działań jest uruchomienie przy współpracy władz czeskich zaproponowanej kolei wąskotorowej z Osoblahy w relacji do Racławic Śląskich pozwoli to na pograniczu polsko - czeskim uzyskać cenną atrakcję turystyczną. 
Zatem wraz z poparciem władz oraz przewoźników dokonać można tak potrzebnej restrukturyzacji w celu zachowania możliwości komunikacyjnych dla przyszłych pokoleń. Kolej jest nie tylko dla wybranych terenów w kraju, ale dla całego społeczeństwa jak to ma miejsce w wielu krajach Europy i świata, gdzie odpowiednie przepisy i wsparcie finansowe zachowały czynne linie kolejowe a pociągi kursują niezależnie czy przynoszą zysk czy stratę.#
                                                                     
Stowarzyszenie Miłośników Kolei 
Racławice Śląskie
Prezes Tadeusz Wrona

 

Artykuł ukazał się w wydaniu nr 2/2017 Nowin Nyskich         

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Klient Pkp - niezalogowany 2021-01-01 20:10:10

    Temat stary ale na czasie bo ruszyla kolej sudecka I ciekawe polaczenia ale historie pkp w nysie I o nia nalezy zapytac nyskich kolejarzy : Noga,Siedlarz,Szalapata,Krochmal,Wawrzyszyn,Jedynak,Buczacki to jest zrodlo wielkich wiadomosci o historii nyskiego kolejnictwa.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo nowinynyskie.com.pl




Reklama
Wróć do